ПРО ЛЮДЕЙ, ЯКІ ЖИВУТЬ ДЛЯ ІНШИХ

Мирослав Маринович

Радянський дисидент, український правозахисник, публіцист, філософ, релігієзнавець

Серед багатьох героїчних дисидентів, із  чиєю діяльністю  ми пов’язуємо появу Української незалежної держави, Мирослав Маринович — чи не єдиний, кого цікавили не тільки герб, прапор та гімн, а й права, гідність і свобода людини в новій країні. Він — особливий.

Відповідь на свій запит у Фейсбуці я отримала рівно через десять хвилин після того, як його надіслала. А ще через двадцять — ми узгодили час зйомки  й віртуально потисли одне одному руки. Зустрілися через місяць. Мирослав Франкович із поїзда, з валізою, без попереджувального дзвінка — «Зустріньте мене!», стояв у дверях студії. Як усе пройде? Що сказати, щоб відповідати? Чи вистачить власного внутрішнього резерву?.. Проте всі мої терзання й переживання виявилися марними. Гідність — і в простоті.
А Маринович переживав,  щоб укластися у відведений  на відповідь час. І укладався, формулюючи свої думки чітко та зрозуміло. Намагався бути   делікатним, коли пояснював, що відбувається, з погляду Євангельських істин.

«За людськими втратами й випробуваннями стоїть дуже важливе небесна педагогіка… Її нас ніхто не навчає.   Проблема в цьому. Сім’ї перестали пояснювати це дітям. У школі, певна річ, цього не пояснюють. До церкви люди не ходять… Ніде почути цю філософію…»

Система цінностей Мирослава Мариновича — непохитна. В ній пробудована кожна деталь. Він убирає світ і твердо, але ненав’язливо пояснює цьому світу, що з ним – зі світом — і відбувається.   Відчуваючи, прощаючи, випромінюючи любов. Бо не скам’янів. Ні у своїй вірі, ні у своєму вічному дисидентському пошуку.
«Коли ми перебуваємо  в життєвих ситуаціях успіху або невдачі —  вчімося  аналізувати. Не говорити, що мені стало зле, бо це ворог мій, і я мушу його покарати. Це абсолютно приречений шлях у нікуди. А ти проаналізуй ситуацію й подивися на свої дії. Це  питання до тебе,  а не до твого уявного ворога».

Маринович зумів вижити і не зламатися, вмістивши в себе дванадцять років таборів. Зумів не озлобитися. Не призначити довічного ворога. Зустріти незалежність країни. Стати шанованим проректором Українського католицького університету.  Правозахисником і філософом. Своє повернення Мирослав Франкович вважає чудесним. Життя — щасливим. Однак справу свого  життя — незавершеною.

«Сьогодні відбувається екзистенційна боротьба добра зі злом. Зло хоче нас переконати, що ми мусимо відповісти агресією на агресію. І я дуже боюся бути неадекватним. І якби переді мною зараз сидів солдат, який воював на сході,   знаєте, я б не зміг філософствувати при ньому… Тому що коли ти наставляєш автомат і цілишся, ти не можеш собі сказати: «Я люблю цю людину…»  Однак для мене рятівною була думка одного учасника АТО на моєму семінарі: «Ненависть небезпечна». І її треба позбуватися, коли повертаєшся з фронту».

Він привіз мені свою нову книжку. «Всесвіт за колючим дротом». Бо я розповіла йому, як оббігала всю Петрівку й не знайшла жодної. В єдиному наметі українського видавництва  уточнили: «Ту товсту й синю треба замовляти». Ну я й замовила. Синя. Майже на шістсот сторінок. Велика енциклопедія табірного життя. Після десятків уже випущених книжок  та спогадів автор знову повертається в табір. І я раптом подумала: навіщо?

Навіщо Мирославу Мариновичу захотілося знову опинитися у своїй головній точці страждання та болю? Відповідь прийшла. Щоб пам’ятати. Там відбулася остаточна настройка його ціннісної шкали. Тієї, що регулює плин  його життя і вчинків. Маринович точно знає, що в момент найтяжчого  випробування людина має унікальну можливість увімкнути  внутрішній духовний ресурс, який від Бога.

Інна Ведернікова

"За людськими втратами і випробуваннями стоїть дуже важлива небесна педагогіка... Їй нас ніхто не вчить. Проблема в цьому. Сім'ї перестали пояснювати це дітям. У школі, зрозуміло, це не пояснюють. До церкви люди не ходять... Нема де почути цю філософію..."
Коментувати
"Свого часу я був у захваті від визначення дисидентства, яке дав Андрій Амальрик - російський дисидент.  "Дисиденти це люди, які, живучи в невільній країні, поводилися так, як ніби-то вони - вільні". Так, і сьогодні потрібні люди, які, живучи в аморальній країні, поводилися б - морально..."
Коментувати
"Сьогодні відбувається екзистенціальна боротьба добра зі злом. Зло хоче нас переконати, що ми повинні відповісти агресією на агресію. І я дуже боюся бути неадекватним. І якби переді мною зараз сидів солдат, який воював на сході, знаєте, я б не зміг філософствувати при ньому... Тому що коли ти наставляєш автомат і цілишся, ти не можеш собі сказати "Я люблю цю людину...". Однак для мене рятівною була думка одного учасника АТО на моєму семінарі..."
Коментувати
"…а в тому, що я не можу прийняти, коли ієрархія Московського патріархату не піднімається, коли вся аудиторія вшановує героїв, які загинули. Це означає, що ця ієрархія не є представником українських православних в Московському патріархаті. А навпаки -- є представником російських  -- в Україні"
Коментувати
«Мама вчила мене любити людей. Я не відразу це оцінив. Бо в юностіз авжди видається, що чиясь мама краща, професійніша, мудріша…Ще щось… Юність дуже любить  ті порівняння і вона буває дуже егоїстичною. А потім в таборі я просто вжахався: як ти міг так ставитися?!...»
Коментувати
"…Це відчуття присутності руки, яка тобі завжди допомагає. В таборі з`явилося це почуття... Коли виконується обіцянка, і Господь приходить до тих, хто несправедливо засуджений. І це відчуття,  що ти не один,, саме в камері-одиночці було найгострішим... Я дивився на планету... на те,, що там відбувається... і був Бог, і я... Тут у мене нажаль вже такого гострого відчуття немає"
Коментувати
"Тому що він підняв всі три інструменти диявола. Це брехня, ненависть і насильство. Все це є в страшному використанні. І тому диявол для мене це дуже реалістична фігура ... Так само, як і добро. Я б тут міг скористатися словами Василя Стуса, які він написав своєму синові з табору. "Я б хотів жити так, щоб голуби сідали мені на плечі .."
Коментувати
"Я не відразу прочитав ці слова з Нового завіту. І для мене це було як одкровення. І я хотів би, щоб ми про це пам'ятали, коли визначаємо зло з якихось категоріям. Ми тоді розминаємося з правдою. Ми тоді ставимо питання, що треба знищити зло, яке уособлено в єврейській нації, і знищуємо євреїв. Я боюся, що сьогодні Україна може дійти висновку, що все зло сконцентровано в російській нації, і треба знищити її. і тільки тоді буде на землі щастя. Ні, не буде ... »
Коментувати
"…ні з квартирами... ні з хоромами в Межигір'ї, ні з порцеляновими і ще якимись багатствами... Стояти на боці добра-це велика розкіш. Часом із  --труднощами, часом – із небезпекою для життя..."
Коментувати
"...Коли я заходив на Майдани, було таке відчуття, що я заходжу під якусь арку, ауру любові... Де кожен готовий допомогти іншому.. Це дуже вражало! Адже це були ті самі люди, які не довіряють один одному, не можуть бути солідарними... Ці люди виявилися здатними на любов і взаємопідтримку... Це для мене-- душа і гідність народу... "
Коментувати
Тема: Росія
"Не очікуйте від росіян сьогодні того, чого не могли б зробити  німці під час захоплення перемогами Гітлера. А поговоримо з росіянами тоді, коли вони боляче «шмякнутся», коли вони переживуть катарсис... І в те, що це станеться, я вірю".
Коментувати
"Мені більше подобається формула Конрада Аденауера, який ніколи не відрікався від Східної Німеччини. Який змирився з тим, що ця територія тимчасово втрачена. Проте він поставив собі на меті -- зробити Західну Німеччину такою привабливою, щоб східний німці самі захотіли об'єднатися".
Коментувати
"Це враження якогось виклику. Я пам'ятаю, що смажена картопля була в неділю. Це було святкове блюдо. Я до сих пір люблю смажену картоплю ... Я не міг цього оцінити. Тоді ще я не розумів, що на Галичині в кінці 1940-х - початку 1950-х років був голод ... »
Коментувати
«…То була повна кімната здружених, теплих, приязних людей, які були моєю родиною… Цим була багата, мені так здається, свого часу Галичина. Що вона ще зберігала пам`ять свого роду. Я порівнював їх зі своїми друзями із сходу України і виявлялось, що кількох десятків років більшовицької влади достатньо для того, щоб поламати це відчуття роду»
Коментувати
Тема: Діти
"Але ні я, ні дружина не зважилися взяти з дитячого будинку. Напевно, це погано. Напевно, це недостатня якась життєва сміливість. Але ми не взяли... Зате взяли племінника, Любиного племінника, коли у нього померла мама. Для мене було дуже важливо простягнути йому руку підтримки тоді, коли він цього потребував »
Коментувати
Тема: Час
"Я свого часу був вражений тим, що моє життя складається з кількох відрізків, які обриваються і починаються інщі. Якісно інші, радикально інші…Це перехід із життя галицького провінціала у дисидентське життя... Це дуже радикальний і, так би  мовити, тонізуючий перехід…"
Коментувати
"У всіх відтінках часу я почуваюся дисидентом, інакомислячим... Я не в мейнстрімі. Завжди цей мейнстрім кудись йде в бік. Або це я кудись відхиляюся... Це складно, але комфортно. Тому що я відповідаю на головні запити своєї душі ... "
Коментувати
Тема: Слово
«Слово може зробити дуже матеріальні зміни. І тому я любив завжди - ще зі школи -чувствовать плоть слова, змінювати його, спілкуватися ... Змінюючи його я бачив, як змінюється якась реальність навколо ... »
Коментувати
"... який тільки починає формуватися ... Ми підходимо до часу, коли органи вже сформовані. Немає ще відчуття інтегрального єдності. Воно тільки формується. І всі наші біди пов'язані з глобалізацією і невідповідністю духовного розвитку того, що дає нам технологія, кажуть про те, що ми наближаємося до якоїсь розв'язки ... "
Коментувати
"Перебування кілька місяців в камері-одиночці було чи не найбагатшим періодом мого духовного зростання. Я не був один... Це називається - духовне життя. І привчив мене до цього - табір"
Коментувати
"Я дуже люблю і ціную в людях природність у поведінці. А люди, ласі на славу, ніколи не бувають природними ... І я дуже вдячний Господу за те, що в один період він показав, наскільки ця гординя буває смішною"
Коментувати
"... я висміював, говорив що це не правильно, під час своєї юності ... Тим більше, складно було це робити в таборі. Там взагалі невідомо, що означає фраза:" Любити свого ворога ". Але в таборі я тренував свою душу. Я намагався засвоїти базові речі християнства, для того щоб зрозуміти своє ставлення до цього. І для мене визначальним був час мого першого ШИЗО... "
Коментувати
Тема: Любов
"Ми оточені господніми знаками, але ми не завжди вміємо їх читати. Але один знак я прочитав. Було два колишніх воїна УПА в моєму таборі. Один з них - теж дуже відданий - не пішов на співпрацю з КДБ... проте сам по собі він був дуже добрий і доброзичливий... Другий був чоловіком, знищеним ненавистю. він трясся від люті. Дві моделі поведінки... "
Коментувати
"В Євангелії від Іона є слова Ісуса: "Я-дорога, правда і життя". Ці слова були для мене порожнім звуком... І тільки в таборі я усвідомив,до якої міри це правда.... Якою мірою він є дорогою. Не чимось таким застиглим...  А дорогою, яку потрібно постійно відкривати..."
Коментувати
"...як ви раптом відчуваєте щастя... Це щастя знову-таки ні з чим не зрівняти. І це може бути в різних ситуаціях. Але я це відчував в тих складних ситуаціях.  Наприклад, у нас був один вірменин, який страшенно страждав через те, що не може говорити рідною мовою. І що я зробив? Я попросив його вчити мене вірменській..."
Коментувати
"Але якщо твої критерії успіху -- земні блага, то там -- і твоє серце. І ми тут нічого не зробимо. Тут тільки жорсткі випробування і жорсткі ситуації. Коли людина усвідомлює, що стоїть на хибній дорозі..."
Коментувати
"Коли ми знаходимося в життєвих ситуаціях успіху або невдачі -- вчимося аналізувати. Не говорити, що мені стало погано тому, що це ворог мій, і я повинен його покарати. Це абсолютно приречений шлях в нікуди. А ти проаналізуй ситуацію і подивися на свої дії. Тому що це питання до тебе, а не до твого уявного ворога".
Коментувати
"…нарешті оголошують так звану оправку... Дверей в туалет немає.  Він стоїть з автоматом: "Оправляйся".  І я в цей момент собі сказав: вони мене не зможуть принизити. Вони можуть робити зі мною, що завгодно. Але я своєї гідності їм не віддам. І це було таке рятівне рішення, такий екран... Я потім був у різних ситуаціях. Коли догола роздягали, сміялися...Ні, у мене є моя гідність, і я її з вами не розміняю".
Коментувати
"... Якщо порівняти революцію з процесом фотосинтезу, то ніби якийсь величезний фотон впав на землю. Так, сьогодні його немає.  Але давайте подивимося, яким був народ до Революції гідності?... Пасивним, без будь-якої надії ....Ви знаєте, я вже починав не любити свій народ... І раптом він піднімається... і сьогодні я бачу, що цей народ інший...Що ця енергія пішла в міжлюдські відносини"
Коментувати
"Вони вже не гомосоветикусы. Вони розуміють, де добро і зло. Я їх дуже яскраво відчуваю. Чого ще немає? Вони ще не приймають рішення в країні. І в цьому проблема. І в цьому ж розгадка тих сорока років Мойсея. Він водив людей сорок років по пустелі, хоча безпосередньо від Єгипту до Ізраїлю -- максимум півроку? Чому? Два покоління повинні змінитися...".
Коментувати
"Скажімо, що я знаю притчу про дракона і про героя. Який бореться з драконом. Перемагає його. Сідає на його трон і у нього проростають пазурі. Це є. Це -- притча. Вона є в нашій літературі, в нашому світогляді... Кожна влада має певний ліміт, певні обмеження, за рамки яких вона не може вийти... Томунадія --не на владу, а надія -- на людину. На тих, хто може змінити свою поведінку"
Коментувати
"...при всій гріховності нашої... всій плутанині добра і зла, всіляких пороків... І тому така страшна нескінченна агресія проти нас..."
Коментувати
"... Але я маю побоювання, що кожен з наших олігархів і груп впливу має свою бригаду для захисту. І ми перетворюємося на якісь феоди, де кожен має свою армію. Ця небезпека є. І вона дуже велика".
Коментувати
Тема: Росія
"Хто сьогодні дискутує про це?... Я раптом починаю розуміти, що так звана російська культура насправді є метропольною культурою. Все сходилося в Москву. Спочатку в царську, потім-- в комуністичну... А насправді ми маємо ситуацію, яку дуже виразно описав Путін, коли одного разу його підвели до картин Глазунова..."
Коментувати
"Ми повинні свою культуру--ту, що Київ породив, розчистити. А то у мене таке враження, коли я в Києві, що тільки на Майдані я пишався цим народом. А так, знову забуваємо свої джерела... Ось де нам потрібно працювати".
Коментувати
"Коли ми говоримо про якісь позитивні речі, ми розуміємо, що є світло і тінь. І за кожним позитивним феноменом може стояти щось небезпечне. Тобто в дискусії вже згадують люди, що коли з'явиться одна помісна церква, вона може впасти в гординю... у свою спокусу влади над іншими. Це може статися. Така небезпека є. Але звідси не випливає теза, що церковний імперіалізм -- це правильно".
Коментувати
"Причому я не хочу сказати, що московська матриця несприйнятна в очах Бога. Я не маю права таке казати.  Я цілком довіряю духовній літературі, яка описує великі прояви духовності в Московському патріархаті, в Росії... Ми всі створені Богом. Я не буду ламати їх матрицю, але я не хочу, щоб ламали нашу".
Коментувати